22.11.2022

Informacja w sprawie zmian dotyczących ustalania prawa do dodatku węglowego

Zgodnie z zapisem art. 31 ust.2 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2236) wyszczególniono nowe sytuacje, które dopuszczają możliwość składania ponownego wniosku o wypłatę dodatku węglowego. Ponowny wniosek o wypłatę dodatku węglowego można złożyć w przypadku, gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe i w terminie do 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach, a także w sytuacji, kiedy deklaracja dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw celem wprowadzenia jej do centralnej ewidencji emisyjności budynków została złożona w terminie po 11 sierpnia 2022 r. a źródłem ciepła faktycznie jest źródło zasilane węglem i paliwami węglopochodnymi.

W takich sytuacjach organ właściwy, przeprowadza wywiad środowiskowy w miejscu faktycznego zamieszkiwania wnioskodawcy i określa stan faktyczny. W tym przypadku jest to potwierdzenie odrębności lokalów mieszkalnych – zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1048) oraz potwierdzenie, że źródło ciepła zasilane jest paliwami, na które przysługuje dodatek węglowy.

Osoby, które:

- nie złożyły wniosku z przyczyn podanych powyżej,

- otrzymały decyzję odmowną z przyczyn podanych powyżej,

- których wniosek na podstawie dotychczasowych przepisów tj. art. 3 b ustawy z dnia z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym – „W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania” – pozostawiony został bez rozpatrzenia,

mogą ponownie złożyć wniosek o wypłatę dodatku węglowego, który będzie podstawą do ew. przyznania w w/w okolicznościach dodatku węglowego.

Co istotne, czas na złożenie przedmiotowych wniosków jest do 30 listopada 2022 r. Zgodnie z art. 2 ust. 10 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 z późn. zm.)- Wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.

Szczegółowe informacje na temat wypłaty dodatku węglowego, w tym również po zmianie przepisów prawa, udzielane są w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
w Koszarawie w godzinach pracy Ośrodka
pod nr tel. 33 8639 413.

Wójt Gminy Koszarawa
Czesław Majdak